ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΕΦΗΒΩΝ ΠΡΟΣ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ. Διδάσκων: Δρ Ευάγγελος Ζουρνατζής
Περίπτωση 1 Η Αθανασία 15 ετών πηγαίνει Γ΄ Γυμνασίου σε κανονικό γυμνάσιο. Είναι ιδιαίτερα έξυπνη με δείκτη νοημοσύνης πάνω από τα ανώτερα πλαίσια του φυσιολογικού. Οι γονείς της είναι από τις συνηθισμένες συντηρητικές οικογένειες της κοινωνίας μας, νομοταγείς, με προσδοκίες σπουδών αλλά και των περισσότερων κοινωνικών επιταγών που αφορούν ακόμη και στην εμφάνιση. Έχει μία αδελφή κατά δέκα χρόνια μεγαλύτερή της η οποία έχει τελειώσει πανεπιστήμιο. Η Αθανασία διάβαζε κανονικά από το νηπιαγωγείο και όλη μέρα της άρεσε να κάνει παζλ. Στην Α΄ Γυμνασίου πήγαινε σχολείο με γόβα «στιλέτο», με κοντομάνικο μπλουζάκι και δύο-τρεις συμμαθητές της την κορόιδευαν και την έλεγαν ότι είναι «φυτό». Όταν θύμωνε με τους γονείς της δεν πήγαινε σχολείο. Σήμερα είναι άριστη μαθήτρια, έχει δύο – τρεις φίλες οι οποίες είναι ιδιαίτερα χαμηλών τόνων και τα τελευταία δύο χρόνια παρουσίασε μικρή πτώση στις σχολικές της επιδόσεις και έντονα αντιδραστική συμπεριφορά. Πιο συγκεκριμένα χωρίς σημαντικό λόγο σκίζει τα βιβλία της, βρίζει τους γονείς της, προσπαθεί να αγοράζει τα καλύτερα ρούχα (μάρκες) ή/ και άχρηστα πράγματα. Την τελευταία εβδομάδα έσπασε τα δύο κινητά τηλέφωνα γιατί δεν της άρεσε που ήταν αργό το internet και όταν οι γονείς της είπαν να της αγοράσουν άλλο ζήτησε το ακριβότερο που υπήρχε. Όταν οι γονείς της βρήκαν το ίδιο κινητό με έκπτωση 35% η ίδια άρχισε να φωνάζει ζητώντας να της το αγοράσουν από το κατάστημα με την ακριβή τιμή αλλιώς δεν ήθελε τίποτα. Όταν οι γονείς της αρνήθηκαν να της αγοράσουν το «ακριβό» τότε άρχισε να πετάει από το δωμάτιό της στο διάδρομο όλα τα «υπάρχοντά της» (τσάντες, βιβλία, ρούχα κλπ.). Οι επαγγελματικές της προσδοκίες είναι να γίνει αστροναύτης. Για όλες τις παραπάνω συμπεριφορές οι γονείς της ζήτησαν τη βοήθεια ψυχολόγου διότι θεώρησαν ότι όλα αυτά δεν είναι φυσιολογικά.
Περίπτωση 2 Ο Αλέξης 15 ετών πηγαίνει στην Γ΄ Γυμνασίου σε κανονικό γυμνάσιο. Είναι ιδιαίτερα έξυπνος με δείκτη νοημοσύνης στα ανώτερα πλαίσια του φυσιολογικού. Οι γονείς του και οι δύο εκπαιδευτικοί μπορεί να θεωρηθεί ότι ανήκουν στη μέση αστική οικογένεια με τις συνηθισμένες προσδοκίες που έχουν οι περισσότεροι γονείς για τα παιδιά τους, όπως για παράδειγμα καλές και όχι απαραίτητα άριστες σχολικές επιδόσεις. Έχει έναν αδελφό μικρότερό του που πηγαίνει στην Γ΄ Δημοτικού. Ο Αλέξης φαινόταν να έχει δυσκολίες στη σχολική μάθηση αλλά οι γονείς του θεωρούσαν ότι δεν ήταν σημαντικές. Αυτό που τους απασχολούσε ήταν η συμπεριφορά του. Ήταν ιδιαίτερα απαιτητικό παιδί στην καθημερινότητά του, εάν δεν γινόταν το «δικό του» μπορεί να μη διάβαζε τα μαθήματά του ή/ και να μη πήγαινε για μέρες στο σχολείο. Στο τέλος της ΣΤ΄ Δημοτικού ο Αλέξης έγινε ιδιαίτερα ευερέθιστος, άρχισε να βρίζει και να πετάει πράγματα όταν του έκλειναν τον υπολογιστή, απαιτούσε να του πηγαίνει η μητέρα του τοστ και χυμούς στο δωμάτιό του αλλιώς απειλούσε ότι δεν θα έτρωγε τίποτε, δεν διάβαζε τίποτε για το σχολείο, έφευγε από το σπίτι μέσα στη νύχτα και τον έψαχναν μέχρι τα ξημερώματα, προσπαθούσε να βάλει φωτιά το δέντρο των Χριστουγέννων, έδερνε τον αδελφό του και πήγαινε να τον ξυπνήσει το βράδυ ενώ αυτός κοιμόταν και πολλά άλλα. Δεν τον ενδιαφέρει τι επάγγελμα θα ακολουθήσει και γενικώς τον ενδιαφέρει μόνο να παίζει παιχνίδια στον Η/Υ ή/ και στο internet. Μετά από αυτά οι γονείς αναζήτησαν τη βοήθεια ψυχολόγου, ο οποίος εκτός των άλλων διαπίστωσε και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ Η εργασία αυτή θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις σύμφωνα με τη διδακτέα ύλη. Η Α΄ φάση θα αφορά την ερμηνεία της συμπεριφοράς και η Β΄ Φάση τη διαδικασία συμβουλευτικής σύμφωνα με τις ψυχολογικές θεωρίες χρησιμοποιώντας τεχνικές αλλαγής συμπεριφοράς και επικοινωνίας καθώς και τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Προς το τέλος της διδασκαλίας του μαθήματος θα παρουσιαστούν κάποιες από τις εργασίες αυτές στο μάθημα, ενώ οι υπόλοιπες θα κατατεθούν την ίδια ημέρα στον διδάσκοντα. Α΄ Φάση 1. Οι παραπάνω περιπτώσεις είναι πραγματικές και πρόσφατες βέβαια με ψευδώνυμα. Μπορείτε να επιλέξετε μεταξύ των δύο περιπτώσεων εφήβων τη μία και να εξηγήσετε τη συμπεριφορά του/της εφήβου με βάση κάποια από τις ψυχολογικές θεωρίες τις οποίες διδαχτήκατε. 2. Έπειτα να κάνετε σύγκριση με άλλες δύο θεωρίες τις οποίες διδαχθήκατε σε ότι αφορά στην ερμηνεία της συμπεριφοράς. 3. Σημειώνεται ότι μπορείτε να επιλέξετε μία δική σας πραγματική περίπτωση εφήβου και η οποία σας έκανε εντύπωση αφού πρώτα περιγράψετε τη συμπεριφορά του σύμφωνα με τη μορφή των περιπτώσεων που περιγράφονται παραπάνω.
Β΄Φάση 1. Τεχνικές αλλαγής συμπεριφοράς και δεξιοτήτων επικοινωνίας στη διαδικασία συμβουλευτικής. 2. Διαδικασία επαγγελματικού προσανατολισμο
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή την δημοσίευση.
|